Oblivion

Handling: Jack Harper (Cruise) är en av de sista robot-reparatörerna som är stationerad på Jorden. Jacks uppdrag, som är en del av en massiv operation för att utvinna viktiga resurser efter årtionden av krig mot ett skrämmande hot kallade ”Scavs”, är nästan fullbordat. En dag raseras Jacks tillvaro plötsligt när han räddar en vacker främling från ett nedskjutet rymdskepp. Hennes ankomst utlöser en kedja av händelser som tvingar honom att ifrågasätta allt han vet och som lägger mänsklighetens öde i hans händer.
 
Skådespelare: Tom Cruise, Morgan Freeman, Andrea Riseborough, Olga Kurylenko
 
'
 
 
       '
 
 
Ännu en film där jordens framtid ser extremt mörk och tragisk ut. Originell idé? Inte riktigt men det gör inte att filmen blir dålig. Tvärtom jag tyckte faktiskt att denna futuristiska filmen var en av de bästa. Men jag har bara sett några få så...
 
Filmen börjar med att man får reda på att Jordens invånare har lämnat planeten för att bosätta sig på en av Saturnus månar, då det var omöjligt att bo kvar på jorden efter kriget mellan de s.k. Scavs, utomjordingarna som förstörde månen och orskade jordens flera naturkatastrofer, lämnat jorden obeboelig.
De enda som är kvar på jorden är Jack Harper (Cruise) och hans "assistent" Victoria (Riseborough), som även har utvecklat inte bara en professionell men ett romantiskt förhållande. Deras jobb är att skydda och sköta om de maskiner som suger ut de sista dropparna av vatten ur Jorden för att användas som energi till den nya planeten, Titan. Deras order kommer från en kvinna ur The Tet, pyramiden i rymden, och hon är väldigt envis om att alltid bli försäkrad om att de är "ett effektivt team".
Snart kan både Jack och Victoria lämna Jorden för att ansluta sig till de restrerande på Titan, även om Victoria är aningen mer exalterad över det än Jack som fortfarande ser Jorden som sitt "hem" och får då och då drömmar, som han misstänker är minnen, om en specifik kvinna.
 
Men efter att en dag förlorat en av dronerna, ska hjälpa till att skydda maskinerna, så tar han sig ner i en avgrund där en eldstrid bryter ut och han känner för första gången att Scavsen inte vill döda honom. De vill fånga honom. Där kommer även en av de första "riktiga" action scenerna och de är välgjorda, Jack Harpers "farkost" fivk jag faktiskt reda på att den är riktig att de faktiskt byggde den inför filmningen och låt mig säga en sak - den är riktigt cool.
 
Snart anländer även Morgan Freeman och hans dröm kvinna (Kurylenko) till partyt, som ledaren för Scavs. Jack får emellertid reda på att Scavs är vanliga människor och inte aliens och att de mesta han trodde på var en massiv lögn.
 
Filmen har massor av coola stunts speciellt med Harpers farkost som jag ständigt facineras äver och bilderna över landskapen och ökenen ger ett stort "aaaaawh". Men är det bara jag eller får man inte lite Star Wars slash Wall-E känsla av hela grejen? Hur man lämnar en maskin (i detta fall Jack) kvar i en planet för att, som Jack säger det, som städningsbesättning? Nej, en av de värsta sakerna, tycker jag, är att "inspireras" aningen för mycket av sina idoler, vilket jag antar att Joseph Kosinskis har gjort. 
 
Storyn är kanske inte så originell och ganska baserad på de flesta andra futuristiska filmerna vi sett genom tiderna men motorcykeln, huset (som Jack och Victoria bor i, o herre Gud är det enda jag kan säga) och farkosten (tror inte den har något riktigt namn) gör mig ändå mätt och belåten. Och med tanke på plot twisten i mitten så kanske man kan berömma filmen lite mer än vad man kanske skulle gjort.
 
Med lite slipning och finputsning så tror jag nog att filmen skulle kunna hoppa upp några steg i min "craze skala" men som det der ut nu så får den stanna där den är, vilket blir.......
 
BETYG:
 
                    
 
 
 
Tack för att ni läste, sprid gärna vidare bloggen och lämna kommentarer om ni har synpunkter eller åsikter. Lättaste sättet att nå mig är via mail: [email protected]
 
Ha en bra dag,
 
Ella Johansson

Kommentera här: