12 Years a Slave

Handling: Solomon Northup är välutbildad och har talang för musik. Han bor med sin fru och sina barn i Saratoga i New York. En dag blir han kontaktad av två män som påstår sig jobba för en cirkus och Solomon tackar ja till att ackompanjera deras cirkusnummer på fiol under en kort period. Men efter att ha tagit ett glas med männen vaknar han omtöcknad och bunden och ställs inför den fasansfulla sanningen: han ska transporteras till södern som slav.
 
Skådespelare: Chiwetel Ejiofor, Michael K. Williams, Michael Fassbender, Brad Pitt.
 
 
  
 
 
 
Innan jag ens hade sett filmen hade jag läst på lite om de och den hade fått massor av fantasitiska recensioner av massor av olika tidningar och filmkriteker. Men jag är lite av en skeptiker men efter att ajg såg filmen... Herre Min Gud. 
 
Jag har sett många verklighetsbaserade filmer, få av dom har fått mig att gråta men med denna filmen kunde jag inte få bort tårarna från mina kinder. Det var omöjligt. Hur kan man inte när historien om slaveriet är väldigt sant? Och antagligen så är det vi såg ingenting jämfört med det som egentligen hände. 
 
Det hela börjar med att man får se Solomon Northup (Ejifor) med sin familj och hur de lever som alla andra, alltså hur det var innan han blev tillfångatagen. Vi följer även med när han möter de två männen som kommer förstöra 12  år av han och hans familjs liv. Efter att ha ätit middag med dem och sedan blivit drogad så vaknar han upp och är helt förvirrad. När han sedan får reda på att han är en slav så blir allt för mycket. Men han lär sig. Han lär sig hur en nigger ska äta, sova, tala, gå och leva. 
 
Filmen får en stark påverkan då den faktiskt inte följer den vanliga normen, att "slaven" är född och uppvuxen med orättvisor och att det enda slaven vet om är fängelset bakom sin färg (som "The Butler" och "Django Unchained"), utan att han faktiskt var fri i början men att han blir tvungen med tiden att lära sig att böja huvudet för den vita mannen, sin ägare. Det är nog det som ger en sådan stor inverkan på tittarna och som får en att gång på gång fälla tårar. Och eftersom att han inte är van vid att bete sig som en slav så talar han och beter sig på ett sätt som en slav inte ska så ger det honom även mycket problem. Men han gör det klart för alla att han inte bara vill överleva, han vill leva. Effekten i de orden är starka och man förstår konceptet av drama film.
 
Jag kan definitivt inte säga något dåligt om skådespelarna. Lupita Nyong´o spelar en av slavarna på ett av bomullsfälten som Solomon kommer till. Och tro mig hon vet hur man spelar. Hennes roll gick rakt in i mitt hjärta och när hon kommer en kväll till Solomon för att be honom ta hennes liv så kan man inte mer. Hennes smärta och sorg går rakt in i hjärtat och man vet att Steve McQueen har gjort ett extremt bra jobb. Hon är även nominerad för en Academy Award OCH en Golden Globe Award i kategorin Best Supporting Actress. Gissa vem som håller tummarna för henne.
Men huvudrollen kan man väl ändå inte missa hur Chiwetel Ejiofor med både "heart and soul" går in i sin roll som den otroligt lycklige till "the survivor". 

Så vart ligger denna film på min "crazeometer"??? 10000000000000000000000000000...... Men eftersom det inte går så blir det en EXTREMT (favoritord) stark...........
 
 
BETYG:
 
 
                    
 
 
 Tack för att ni läser och om det är några synpunkter så är det bara att slänga in en kommentar eller maila: [email protected]
 
Sprid vidare bloggen!!!
 
 
Ha en bra dag,
 
Ella Johansson

Kommentera här: