The Lucky One

(Små info:
- Jag ska sluta med negativ och positiv och bara köra recension
- Jag åker iväg på semester nästa vecka så jag kommer inte kunna skriva så mycket
men jag kommer försöka uppdatera så bra jag kan.)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Handling: Filmen handlar om den amerikanske soldaten Logan som under tjänstgöring i Irak hittar ett foto på en kvinna. Han anser utifrån omständigheterna att hon räddat hans liv och väljer vid hemkomsten att söka upp henne. När han så hittar Beth blir det svårt att säga som det är.
 
Skådespelare: Zac Efron, Taylor Schilling, Blythe Danner, Riley Thomas Stewart
 
 
(Klicka på bilden för att se trailer)
 
Handlingen är väldigt kliché och enkel och en riktigt typisk Nicholas Sparks historia, det märker man direkt på trailern. En blandning mellan Safe Haven och Dear John som båda såklart är skrivna av samma författare.

En soldat (Zac Efron) med en traumatisk bakgrund kommer tillbaka för att hitta skyddsängeln som räddade hans liv. Dock så kan han inte berätta detta för henne  (Taylor Schilling) och skjuter upp set. Killen som verkar väldigt macho har såklart en mjuk piano- och schack spelande, hundälskande sida och börjar ganska snart få en bra relation till tjejens son, vilket också mjukar upp hennes hårda attityd mot honom. Så long story short, de båda förälskar sig i varandra men hennes alkoholiserade ex-man tycker såklart inte det är okej och då är det såklart han som avslöjar killens riktiga agenda till varför han kom.
 
Alltså vad ska man säga? Som vanligti sådana filmer så slutar det med ett stort bråk där en av parterna är den som helatiden säger förlåt och den andre som bara är arg och (för det mesta) skriker som såklart i slutet ska säga: Leave, I don´t want you here. Eller något liknande. Det fattade man liksom direkt när han inte berättade för henne om bilden, såklart så var han nära, men han berättade aldrig. 
 
Det första man märker är nog Zac Efrons sätt att verka så hård som möjligt för att kunna bevisa att han inte är samma Zac som sjöng och dansade till extremt löjlig låtar för bara några år sedan. Men det får hela hans agerande att verka framtvingat och pressat. Hans maskulinitet får det att bli too much när han alltid ska vara "räddaren i nöden", och som feministen jag är så kändes det lite smått irriterande, jag menar, tjejen har ju klarat sig i alla dessa år utan dig, varför är hon plötsligt i desperat behov av en man nu?
 
Men även om filmen inte gick hem hos mig tror jag säkert att den gjorde det för alla High School Musical-fan som antagligen var de första till biljetterna på premiären.
  
BETYG: 3,5/5
 
God jul på er,
 
Ella Johansson

Kommentera här: