Remember the Titans

Filmen utspelar sig 1971 i Virginia, USA , där rasdiskriminering vid denna tid ännu var ganska vanlig.

Vita skulle endast gå i skolor för vita elever och svarta fick endast gå i skolor med svarta elever. Filmen är en sann berättelse om en skola med ett lag i sporten amerikansk fotboll som slår sig samman - svarta och vita. Till en början blir det inte lyckat och ingen kan hålla sams, inte ens tränarna som har olika hudfärg men de får lära sig att komma överens och bli vänner. Fotbollslaget "The Titans" vann otroligt många segrar och blev delstatsmästare.

Skådespelare: Denzel Washington, Will Patton, Wood Harris, Ryan Hurst, Donald Faison, Hayden Pannettiere.

 

 (Klicka på bilden för att se trailern)
 
+ Förutom det självklara då, att filmen har en av de bästa Academy Award vinnarna Denzel Washington som huvudperson, så är ju hela handlingen såklart fantastisk. Att se filmer om rashatet i USA har jag alltid tyckt om eftersom att man lär sig mycket om vad som hände på den tiden och hur folk hade det, och de hade det antagligen mycket värre än vad filmerna visar. Jag har alltid älskat filmer som bygger på verklighet och den här filmen är en riktig tårdrypare. En drama film som man kan mysa till en regnig eftermiddag. 
 
- Ja, egentligen så finns det ju inte så många minus som jag kan komma på just nu men det största minuset skulle jag nog tycka var själva segregationen som hände under den tiden. Men annars så måste jag nog säga att filmen är makalös på alla sätt och vis.
 
BETYG: 5/5
 
 
Kommentera gärna era synpunkter och tankar.
 
Ha det bra,
 
Ella Johansson