Gravity

Handling: Oscarbelönade Sandra Bullock och George Clooney spelar huvudrollerna i Gravity, en gastkramande thriller som tar med dig långt ut i den oändliga och oförlåtande rymden. Bullock spelar Dr. Ryan Stone, en medicintekniker som är ute på sitt första uppdrag i rymden tillsammans med den erfarna astronauten Matt Kowalsky som är ute på sin sista resa innan pensionen. Rymdfärjan förstörs, Stone och Kowalsky är helt ensamma – och endast ihopkopplade med varandra glider de ut i mörkret.
 
Skådespelare: Sandra Bullock, George Clooney, Ed Harris, Orto Ignatiussen.
 
 
 
Filmen är Oscar nominerad för "Best Picture" och jag hoppas innerst att den vinner för denna filmen förtjänar det så mycket. 
 
 
Jag såg faktiskt filmen i 3D, och även om jag inte är så förtjust i 3D, eftersom att jag tycker att glasögonen bara stör, förut så tycker jag att denna filmen endast ska bli sedd i 3D eftersom att det stärker upplevelsen till max! 
 
Filmen utspelar sig helt och hållet i  rymden där en medicintekniker (Ryan Stone) och den mer erfarna astronauten Matt Kowalsky, vars resor ut i rymden kommer ta slut eftersom att det är dags att pensionera sig (George Clooney), är skickade för att utföra ett uppdrag i rymden, men allt går snett när en olyck inträffar och båda två driver runt i rymden desperata att hitta något sätt att ta sig till varandra eller ner till jorden. 
 
Och det är här de spännande delarna börjar. Man får det mest relistiska bilderna jag någonsin sett och jag kan inte ens föreställa mig hur de klarade att göra det på ett så felfritt sätt. Man har månen och jorden så klart och tydligt!!! Jag har aldrig sett jorden på det sättet. Att ha en hel film utspelad i rymden kan inte vara lätt och att få det att bli såhär perfekt är nästan omöjligt men bara nästan för tro mig Alfonso Cuarón lyckades galant.
 
Det var inte billderna och omringarna som jag gillade det var också själva känslan. Att sätta sig i Clooneys eller Bullocks känslor, att drifta runt i den tomma och ädlösa rymden, där det inte finns någonting ALLS, och att ändå kunna kämpa för att leva istället för att bara ge upp och inse att det är kört.
 
Gång på gång så löser Bullock sina problem för att sedan komma till nya och varje gång så klappar hjärtat snabbare och hårdare för detta är en helt oförutsägbar film och det enda man kan tänka är "kommer hon klara sig eller kommer hon dö?" Att se hennes desperata andningar för mer syre, när man vet att det kan ta slut när som helst och hopplösheten i ögonen som gör allt för att kunna överleva, ger en stor effekt på tittarna så det blir obehagligt.
 
Sandra Bullock har verkligen klivit in i rollen så man nästan glömmer bort att det är en film medan George Clooney också kommit in i sin charmiga (lite halv komiska men som ändå passar perfekt eftersom att det är så han är) roll och man kan bara säga: Makalöst.
 
Så med det sagt så måste jag nog ta och ge........
 
BETYG:
 
 
 
                    
 
 
 
 
Tack för att ni läser och om det är några synpunkter så är det bara att slänga in en kommentar eller maila: [email protected]
 
Sprid vidare bloggen!!!
 
 
Ha en bra söndag,
 
Ella Johansson
 
 
 
 
 

Kommentera här: